9.11

19:00

PORY ROKU - PRZED WIELKIM KONKURSEM

W programie koncertu:
VIVALDI - Cztery Pory Roku
J. S. BACH - Koncert Brandenburski

bilety:
parter 30 PLN
balkon 20 PLN

więcej informacji i sprzedaż biletów:
marek@chck.pl
tel. 32 247 39 58, 32 349 78 71/ 63

KONCERT TOWARZYSZĄCY X MKD
Wykonawcy:
• Śląska Orkiestra Kameralna
• Robert Kabara - dyrygent
• Krzysztof Jakowicz - skrzypce
Program:
• Johann Sebastian Bach - III Koncert brandenburski G-dur BWV 1048
• Antonio Vivaldi - Cztery pory roku op. 8

Zbliża się X Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Tradycyjnie zapraszamy na koncerty dedykowane Konkursowi. Najbliższy w czwartek 9 listopada w Chorzowskim Centrum Kultury w Chorzowie, gdzie wystąpi Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Roberta Kabary oraz znakomity polski skrzypek Krzysztof Jakowicz.
W programie obu – dwa przeboje stawiające przed wykonawcami niemałe trudności techniczne i interpretacyjne. Koncerty brandenburskie Johanna Sebastiana Bacha uważane są za jego największe osiągnięcie w muzyce orkiestrowej. Sześć koncertów zadedykowanych wielkiemu miłośnikowi talentu kompozytora, margrabiemu brandenburskiemu Christianowi Ludwikowi, to – jak uważa Nicholas Anderson – „antologia utworów o najbardziej błyskotliwym zróżnicowaniu instrumentów w historii muzyki. Nie ma dwóch koncertów rozpisanych na identyczny zestaw instrumentów, więc obserwujemy niespotykane zróżnicowanie kolorystyczne utworów”. Nawiązują one do dawniejszej formy muzyki instrumentalnej, tzw. concerto grosso, przeciwstawiającej całej orkiestrze (Grosso) mniejszy zespół (concertino). U Bacha wszakże nie jest to tylko dialog między całym zespołem a jego częścią. U niego różne grupy instrumentów są ze sobą w ścisłym związku, przenikają się nawzajem, rozdzielają i znów łączą. Dwuczęściowy (ogniowo środkowe Bach zastąpił dwoma akordami: a-moll i H-dur, tworzącymi tzw. zakończenie frygijskie) w zasadzie III Koncert brandenburski G-dur „to – jak pisze Stanisław Haraschin – jakby 3-chórowa symfonia koncertująca. Dialog między tutti a poszczególnymi chórami i wzajemne przenikanie się poszczególnych grup daje wspaniały efekt muzyczny”.

Jeden z najwybitniejszych kompozytorów baroku, wenecki „rudy ksiądz” (il prete Rosso) Antonio Vivaldi bodaj największy wkład wniósł w rozwój muzyki skrzypcowej, ogromnie przyczyniając się do rozwoju formy koncertu i techniki gry skrzypcowej. Europejska sławę i popularność swoich koncertów zawdzięczał prostocie i zwartości tematów, przejrzystości faktury oraz idealnemu zespoleniu śpiewnej włoskiej melodyki z pełną wigoru rytmiką i wzruszającą harmoniką. Ogromnie popularne Cztery pory roku (Le Quatro stagioni) op. 8 nr 1-4 to pierwsze cztery z dwunastu koncertów opublikowanych w zbiorze Walka harmonii z inwencją (Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione). Każdy z tych koncertów: Wiosna (La Primavera), Lato (L’Estate), Jesień (L’Autunno) i Zima (L’Inverno) poprzedzony jest sonetem bodaj samego Vivaldiego (choć O. Klauwell uważał, że program tym koncertów określały sonety Tassa i obrazy Rafaella). Wiersze te okazały się świetnym pretekstem do wyeksponowania pierwiastka wirtuozowskiego koncertów. Z koncepcji muzycznej Czterech pór roku swój rodowód wywodzą późniejsze Pory dnia – kantata świecka G. Ph. Telemanna, oratorium Pory roku i symfoniczna trylogia Poranek – Południe – Wieczór J. Haydna, Symfonia pastoralna L. van Beethovena czy Symfonia fantastyczna H. Berlioza.