7.12

18:00

Koncert finałowy IX Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego: Jan Sebastian Bach – Oratorium Bożonarodzeniowe - ZMIANA GODZINY KONCERTU Z GODZINY 19:00 NA 18:00

BRAK MIEJSC

KONCERT ODBĘDZIE SIĘ O GODZINIE 18:00 A NIE JAK WCZEŚNIEJ PODANO O GODZINIE 19:00
ZA ZMIANĘ PRZEPRASZAMY

9. edycję Międzynarodowego Festiwalu im. G.G.Gorczyckiego (cykl 17 zacnych i oryginalnych wydarzeń )zakończy, wielki koncert finałowy, podczas którego wykonane zostanie najdonioślejsze dzieło inspirowane tematyką świąteczną, w całej chyba historii kultury, Oratorium Bożonarodzeniowe J. S. Bacha, którego wyśmienitej interpretacji dokonają, pod przewodnictwem Paula Goodwina (znakomity brytyjski dyrygent, specjalizujący się głównie w interpretacji muzyki historycznej i będący dziś jednym z największych autorytetów w tej dziedzinie) - wspólne siły dwóch niezrównanych polskich zespołów, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Cameraty Silesia, których to połączenie w tym ekstraordynaryjnym przedsięwzięciu, uniemożliwia wyobrażenie sobie czegokolwiek, co bardziej jeszcze licować by mogło z godnością owego arcydzieła. W roli solistów zaprezentują się Edyta Piasecka-Durlak – sopran, Aleksandra Hruby – alt, Sylwester Targosz-Szalonek – tenor oraz Maciej Bartczak – bas.
więcej informacji i rezerwacja miejsc:
barbara_g@chck.pl tel. 32 349 78 69/63

bilety: 30 PLN, przedsprzedaż do 30.11.2014 20 PLN

NARODOWA ORKIESTRA SYMFONICZNA POLSKIEGO RADIA W KATOWICACH

 

NOSPR pełni rolę ambasadora kulturalnego reprezentującego kraj na międzynarodowej scenie artystycznej. Zespół współpracował z jednymi z największych kompozytorów drugiej połowy XX wieku – Witoldem Lutosławskim, Henrykiem Mikołajem Góreckim i Krzysztofem Pendereckim, prezentując pierwsze wykonania ich dzieł.

NOSPR utworzył w 1935 w Warszawie i prowadził do wybuchu II wojny światowej Grzegorz Fitelberg. W 1945 orkiestrę reaktywował w Katowicach Witold Rowicki. W 1947 dyrekcję artystyczną objął ponownie Fitelberg. Po jego śmierci w 1953 zespołem kierowali kolejno Jan Krenz, Bohdan Wodiczko, Kazimierz Kord, Tadeusz Strugała, Jerzy Maksymiuk, Stanisław Wisłocki, Jacek Kaspszyk, Antoni Wit, Gabriel Chmura, ponownie Jacek Kaspszyk. We wrześniu 2000 dyrektorem naczelnym i programowym została Joanna Wnuk-Nazarowa. Od stycznia 2009 funkcję II dyrygenta sprawuje Michał Klauza. Pierwszym dyrygentem gościnnym NOSPR jest Stanisław Skrowaczewski, dyrygentem honorowym - Jan Krenz, doradcą artystycznym –  Jerzy Semkow.

1 września 2012 r. funkcję dyrektora artystycznego i I dyrygenta  Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach objął Alexander Liebreich.

Prócz nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia orkiestra zrealizowała ponad 200 płyt CD dla wielu renomowanych wytwórni (m.in. Decca, EMI, Philips, Chandos, Naxos). Za dokonania fonograficzne zespół wyróżniony został licznymi nagrodami, m.in. Diapason d’Or i Grand Prix du Disque de la Nouvelle Académie du Disque, Cannes Classical Award, Midem Classical Award.

Wraz z NOSPR występowało wielu znakomitych dyrygentów i solistów, m.in. Martha Argerich, Leonard Bernstein, Rudolf Buchbinder, James Conlon, Placido Domingo, Pierre Fournier, Nicolai Gedda, Barbara Hendricks, Julius Katchen, Leonidas Kavakos, Wilhelm Kempff, Kevin Kenner, Paweł Klecki, Kiryłł Kondraszyn, Marguerite Long, Witold Lutosławski, Charles Mackerras, Mischa Maisky, Neville Marriner, Kurt Masur, Shlomo Mintz, Ivan Monighetti, Garrick Ohlsson, Kun Woo Paik, Krzysztof Penderecki, Maurizio Pollini, Hermann Prey, Ruggiero Ricci, Mścisław Rostropowicz, Artur Rubinstein, Jerzy Semkow, En Shao, Stanisław Skrowaczewski, Isaac Stern, Henryk Szeryng, Yan Pascal Tortelier, Pieter Wispelwey, Krystian Zimerman, Nicolai Znaider.

Orkiestra występowała niemal we wszystkich krajach Europy, w obu Amerykach, a także w Japonii, Hongkongu, Chinach, Australii, Nowej Zelandii, Korei, na Tajwanie i w krajach Zatoki Perskiej. W ostatnich latach NOSPR zrealizowała spektakularne projekty, które spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem ze strony słuchaczy oraz recenzentów (Maraton twórczości Góreckiego, Pociąg do muzyki Kilara, Muzyczna podróż morska (dwie edycje), Festiwal GÓRECKI*PENDERECKI – w 75. rocznicę urodzin). Od 2005 NOSPR jest organizatorem biennale – Festiwalu Prawykonań - Polska Muzyka Najnowsza.

 

CAMERATA SILESIA – czołowa w Polsce kame­ralna grupa śpiewacza, znana ze znakomitych interpretacji muzyki dawnej i najnowszej, utwo­rzona w roku 1990 przez Annę Szostak. Zespół występuje w obsadach kameralnych, śpiewając repertuar chóralny a cappella, wykonuje partie solistyczne w dziełach wokalno-instrumental­nych, a w składzie poszerzonym o grono stałych współpracowników partie chóralne w dziełach oratoryjno-kantatowych.

Zespół, oficjalnie reprezentujący miasto Kato­wice, daje corocznie wiele koncertów w Polsce i poza granicami kraju, w ośrodkach o naj­wyższym prestiżu artystycznym. Występował m.in. w Gewandhaus w Lipsku, Parco della Musica w Rzymie, Palais de Beaux Arts oraz Le Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Concertgebouw w Amsterdamie, Gran Teatro La Fenice w Wenecji, Mei Lanfang Theatre w Pekinie. Światowe uznanie wśród krytyki muzycz­nej przynosi zespołowi także udział w renomowa­nych festiwalach, takich jak „Warszawska Jesień”, Festiwal Prawykonań – „Polska Muzyka Najnowsza” w Kato­wicach, Festiwal im. L. van Beethovena, „Chopin i jego Europa” w Warszawie, Sommerfestspiele w Bregenz, „Wratislavia Cantans”. „Camerata Silesia” współpracowała z wieloma sławami sceny muzycz­nej, m.in. z Emmą Kirkby i Barbarą Schlick podczas koncertów w Polsce i Niemczech.

Festiwalowe prezentacje „Cameraty Silesia” wzbudzają zainteresowanie wielu kom­pozytorów (Krzysztof Baculewski, Régis Campo, Ryszard Gabryś, Henryk Mikołaj Górecki, Woj­ciech Kilar, Krzysztof Knittel, Zygmunt Krauze, Stanisław Krupowicz, Zbigniew Preisner, Bogusław Schaeffer, Witold Szalonek, Paweł Szymański, Agata Zubel), którzy chętnie dedykują swoje kompozycje katowickiemu zespołowi, powierzając mu ich polskie i światowe prawykonania. Poziom pracy zespołu na niwie międzynarodowej docenił Krzysztof Penderecki, którego Pasję Łukaszową, Polskie Requiem i Siedem Bram Jerozolimy „Camerata Silesia” współwykony­wała pod ręką kompozytora wielokrotnie, m.in. w Münster, Krakowie, Hamburgu i Canterbury; natomiast pod­czas „Warszawskiej Jesieni” uczestniczyła w wysoko ocenionym wykonaniu jego Canticum Canticorum.

Zespół odniósł znaczący sukces podczas Som­merfestspiele 2008 i 2009 w austriackim Bregenz, gdzie śpiewacy „Cameraty Silesii” wystąpili w wielu pro­dukcjach pod kierownictwem słynnych dyrygen­tów,  takich jak Carlo Rizzi, Lothar Koenigs czy Sir Mark Elder, m.in. w oratorium Solomon G.F. Händla, przedstawieniach operowych: Tosca G. Pucci­niego i Aida G. Verdiego oraz spektaklach Karol V E. Křeneka i Król Roger K. Szymanowskiego. Zarówno udział w tych produkcjach, jak i autorski koncert „Cameraty Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak w ramach festiwalu zyskały znakomite recenzje w prasie.

Na dorobek nagraniowy „Cameraty Sile­sia” składa się pokaźna liczba kilkudziesięciu płyt (wśród nich takie, które zdobyły cenne nagrody fonograficzne), rejestracji radiowych i telewizyjnych, a także koncerty live dla Europej­skiej Unii Radiowej oraz występy transmitowane przez media. Większość z tych przedsięwzięć dokumen­tuje i propaguje muzykę polską od baroku aż po współczesność. Wśród współczesnych prawykonań zapomnianych dziś dzieł muzyki dawnej ze zbiorów jasnogórskich, gnieźnieńskich i gostyńskich na uwagę zasługuje nowo wydana płyta z Requiem Andrzeja Siewińskiego, nieznanego dotąd polskiego kompozytora doby baroku, oraz nominowana do tegorocznej nagrody muzycznej „Fryderyk” – Jasnogórska Muzyka Dawna vol. 45. Ostatnio ukazały się również płyty zespołu z muzyką współczesną: album Krzysztof Baculewski. Choral Works – także nominowany do nagrody „Fryderyk”, oraz płyta Camerata Silesia Sings Kilar.